Vanlige spørsmål om bankmodulen
Sist oppdatert 28.02.2024
Hva er kundeenhetsID?
KundeenhetsID er bankens ID som brukes i regnskapssystemet for å sende betalingsfiler til bedriftsnettbanken via Aritma (tidligere ZData). Du kan få hjelp fra banken din med å finne denne ID-en.
Hva innebærer ulike filformater for innbetalinger?
Ulike banker bruker ulike filformater for å sende betalingsfiler, som OCR, Cremul, ISO, og så videre. Dette kan påvirke om betalinger du mottar har eller ikke har KID. ISO er en standard som støtter ulike typer innbetalinger. Du kan kontakte banken din hvis du ønsker å endre filformatet.
Kan jeg benytte eksisterende KID/OCR avtale?
Ja, du kan bruke en eksisterende KID/OCR avtale så lenge den er satt opp med Modulus 10 og har en standardlengde på 15 siffer. Du kan kontakte banken din for detaljer, eller kontakte vår support hvis du har spørsmål.
Kan AGA og skattetrekk betales direkte fra regnskapssystemet?
Betaling av skatt og AGA kan håndteres direkte fra regnskapssystemet, men merk at utbetalingsbunter må grupperes etter fra-konto, altså kun én unik fra-konto per bunt.
Hvorfor har betalingene som ble ført manuelt før Autobank ble opprettet, feil status i bankmodulen?
Aktivering av Autobank har ikke tilbakevirkende effekt på manuelt opprettede bankposter. Du må enten bokføre betalingene manuelt, laste opp bankfil eller endre status.
Hva er en betalingsbunt?
En betalingsbunt er en samling av alle transaksjoner som er gjort i én overføring. Du finner en oversikt over alle opprettede betalingsbunter ved å gå til Bank i venstremenyen og velge Utbetalingsbunter. Herfra kan du ettergodkjenne bunter hvis du bruker Regnskapsgodkjente Betalinger, eller tilbakestille bunter om nødvendig.
Kan man få trukket fra flere kreditnotaer mot en faktura i en bankutbetaling?
Ja, så lenge bunten kun består av fakturaen og de aktuelle kreditnotaene, og disse har samme betalingsdato.
Hvordan kan man reversere feil matchet innbetaling med en kundefaktura?
Hvis det er snakk om innbetaling ingen match knyttet mot feil faktura/kunde, går du til Regnskap i venstremenyen og velger Åpne Poster. Her retter du opp i kryssing av feil faktura, eller korrigering av bilag hvis det er feil kunde.