Slik leverer du full (standard) A-melding
Sist oppdatert: 04.07.2023
Du kan generere a-melding på to ulike måter i systemet. Det kan gjøres via veiviser, eller ved å klikke på A-meldingsdetaljer, som beskrevet i denne artikkelen
1. Gå til Lønn i venstremenyen og velg A-melding.
2. Klikk på A-meldingsdetaljer
Levering og henting av a-melding forutsetter at systemet har oppsett mot Altinn.
Vær oppmerksom på følgende hvis du skal levere a-melding for første gang:
- A-melding leveres på selskapets organisasjonsnummer,
- Ansatte må knyttes til en av selskapets underenheter. Pass på at du registrerer korrekt underenhet på de ansattes detaljer, arbeidsforhold, lønnsposer på lønnsavregning og eventuelt faste poster og trekk.
- Legg inn informasjon om arbeidsforhold på ansatte. Vær oppmerksom på at Altinn ikke tillater å åpne et sluttmeldt arbeidsforhold. Du må da lage et nytt arbeidsforhold på samme ansattnummer. Det er tillatt å ha flere aktive arbeidsforhold på et ansattnummer.
- Du må registrere inn eventuelle permisjoner/permitteringer som er rapporteringspliktige.
- Du må sette opp a-meldingsinformasjon på lønnsartene som skal rapporteres. Husk at opplysninger på ansatte og egen-opprettede lønnsarter må vedlikeholdes.
Når opplysningene er på plass, kan du levere a-meldingen. Det skal leveres a-melding månedlig, senest den 5. i måneden etter utbetalingen. Det er utbetalingsdatoen på lønnsavregningen som bestemmer hvilken a-meldingsperiode en lønnskjøring blir med på. Utbetalingsdatoen kan ikke endres etter at lønnskjøringen er kjørt.
3. Klikk på Generer A-melding.