Slik setter du opp en eFaktura
Sist oppdatert 11.11.2024
1. Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Moduler. Bla ned til Utvidelser og klikk på Aktiver under e-Faktura.
2. Fyll ut nødvendig informasjon i dialogvinduet og klikk på Aktiver Efaktura.
Du vil motta en e-post når produktet er aktivert. Når produktet er aktivert vil det, basert på organisasjonsnummer, registreres en ny avtale hos Nets. Denne avtalen muliggjør både sending av eFaktura fra systemet, og registrering av nye eFaktura-mottakere. Kunder som har godkjent Ja Takk Til Alle eFaktura-avtaler vil automatisk markeres som mulige eFaktura-mottakere. Systemet kjører ukentlig avsjekk mot denne godkjenningen basert på følgende kriterier:
- Telefonnummer og epost-adresse
- Telefonnummer eller epost-adresse i kombinasjon med adresse eller kundenavn
- Fødselsnummer eller organisasjonsnummer
Det er derfor viktig at kundekortet inneholder mest mulig informasjon om kunden.
3. Gå til innstillinger i toppmenyen og velg Utsendelse under Verktøy. Klikk på Opprett ny utsendelsesplan.
Obs! Vær oppmerksom på at forfallsdato på fakturaen må minst settes 3 dager fram i tid for eFaktura.
Systemet vil nå automatisk velge eFaktura til de sluttkundene som har etablert en eFaktura-avtale, og velge neste prioritet i utsendelsesplanen for de som ikke har aktivert eFaktura enda.