Hopp til innholdet
Logg inn
Velkommen til vårt hjelpesenter

Vis hjelpemeny

Slik bytter du regnskapssystem til Eika Regnskap og registrerer inngående balanse

23.10.2024

Før du kan bytte regnskapssystem, må du bestemme deg for en flyttedato. Fra denne datoen gjør du alt av regnskap i nytt system, mens alt av føringer frem til denne datoen gjøres ferdig i det gamle systemet. Når du er helt à jour i det gamle systemet kan du legge inn utgående saldobalanse fra gammelt system, som inngående balanse i Eika Regnskap.

Dersom ditt selskap er momsregistrert bør du gjøre overgangen til nytt regnskapssystem etter endt momsrapportering for en periode i Altinn (altså per 28.02. 30.04, 30.06, 31.08 eller 31.10). Dette er fordi det ikke er hensiktsmessig å bytte system midt i en momsperiode. Dersom selskapet ikke er momsregistrert kan du bytte når det passer deg, men det kan være en fordel at det er ved månedsslutt. Du må sikre at alle transaksjoner for måneden er bokført og at bank er avstemt før overgangen gjøres.

Ønsker du hjelp til å fullføre regnskapet ditt, og flytte det over til Eika Regnskap? Under markedsplassen inne i Eika Regnskap kan du enkelt komme i kontakt med en sertifisert regnskapsfører.

 

Forberedelse og introduksjon til Eika Regnskap 


Du kan starte med å opprette kunder, leverandører og produkter, slik at dette er klart når du skal begynne å fakturere. Etter valgt byttedato er det bare å begynne i Eika Regnskap, så legger du inn åpningsbalansen så fort du har fått lukket regnskapet frem til byttedatoen. 
 
Vi har laget en kort video som tar deg gjennom de viktigste funksjonene i Eika Regnskap her, og anbefaler at du ser gjennom denne. 
 

Registrere inngående balanse 


Når regnskapet i det gamle systemet er ferdig bokført og avstemt mot transaksjoner i banken kan du hente ut saldobalansen som vi skal benytte som inngående balanse i nye Eika Regnskap. Husk å sende inn eventuell MVA-melding fra det gamle systemet for termin frem til byttedatoen. 
 
Vi anbefaler at du gjennomgår alle poster i balansen og sjekker at disse stemmer for å avdekke eventuelle feilføringer.

1. Gå til  Innstillinger ⚙ og velge Regnskap.

2. Beveg deg nedover på siden til feltet Inngående balanse og klikk på Registrer inngående balanse.
3. Velg  ⭗ Nei - Selskapet har tidligere ført regnskap i et annet system
4. Klikk på Legg inn inngående balanse.