Hopp til innholdet
Logg inn
Velkommen til vårt hjelpesenter

Vis hjelpemeny

Slik oppretter du ny leverandør

Sist oppdatert 12.04.2024

1. Gå til Regnskap i venstremenyen og velg Leverandører.

2. Klikk på Ny leverandør.

3. Du kan nå gjøre et søk mot 1880 og Brønnøysundregistrene for å finne opplysninger om selskapet. Eventuelt kan opplysningene legges inn manuelt i feltene under. Klikk på Lagre. Da kommer du til en oversikt hvor du kan legge inn flere opplysninger om leverandøren.
4. I fanelinjen har du fire valg. I fanen Detaljer fyller du ut betingelser. I fanene Åpne poster og Regninger vil det fortløpende legges inn åpne poster og faktura som føres mot leverandøren. I fanen Dokumenter kan du til enhver tid laste opp ønskede dokumenter som er tilknyttet leverandøren.
5. Registrer informasjon om bankkonto ved å klikke på feltet Bankkonto. Du får opp et nytt vindu hvor du kan søke etter kontonummer, eller sette hake ved Manuelt for å legge inn opplysningene selv. 
6. Under Betingelser kan du overstyre standardinnstillingene som er registrert på leverandøren.

Hvis du ønsker å betale leverandøren via Avtalegiro, setter du hake ved Denne leverandøren er satt opp med Avtalegiro. Hvis du har satt hake for dette, og du senere forsøker å legge en faktura fra denne leverandøren til betaling, vil du få en advarsel om at leverandøren er satt opp med Avtalegiro. Du kan likevel velge å betale fakturaen hvis du ønsker det.

7. For å knytte leverandøren til et prosjekt eller en avdeling, gjør du dette i feltet for Dimensjoner.

GLN-nummer og Peppoladresse-feltene i EHF-bildet er kun relevante for utenlandske leverandører. Systemet vil automatisk oppdage hvilke norske kunder som kan motta EHF dersom EHF-mottak er aktivert via markedsplassen i systemet.

8. Du kan legge til en standard kostnadskonto eller fordelingsnøkkel. Når dette er angitt på en leverandør, vil inngående faktura som opprettes på leverandøren automatisk foreslå angitt hovedbokskonto eller fordelingsnøkkel.