Slik løser du differanse i bankavstemming
Sist oppdatert: 15.04.2024
For å finne ut hvor eventuelle avvik har oppstått, er det hensiktsmessig å hente ut avstemmingsrapport.
1. Gå til Bank i venstremenyen og velg Bankavstemming.
2. Klikk på de tre kulepunktene på aktuell konto og velg Se avstemmingsrapport.
Når avvik skyldes manglende kontoutskrifter i oppstartsperioden
Bankavstemmingsfunksjonen vil automatisk bli aktivert fra den første måneden det leses inn kontoutskrifter. Ettersom kontoutskrifter blir registrert fra den dagen banken begynner å sende filer, kan første måned blir ufullstendig på banksiden og det oppstår en differanse i saldo. Det må derfor være registrert transaksjoner for hele den første måneden for at funksjonen skal fungere optimalt.
Dette kan løses på en av to måter:
1. Ved å importere kontoutskrift fra banken for resten av måneden. Du kan da fullføre bankavstemming med korrekt saldo.
2. Ved å slette bankfiler som er mottatt i måneden som kun var delvis importert, og starte bankavstemming fra begynnelsen av neste måned. For å slette en kontoutskrift, klikk på de trekulepunktene på og velg Se kontoutskrifter. Klikk på de tre kulepunktene på kontoutskriftslinjen og velg Slett kontoutskrift.