Slik registrerer du inngående balanse (åpningsbalanse)
Sist oppdatert: 25.10.2024
Inngående balanse er en oversikt over hva selskapet har, og hva det skylder. Inngående balanse bør registreres ved oppstart av selskapet, eller hvis man bytter fra et regnskapssystem til et annet.
Nytt selskap
Et nytt aksjeselskap må registrere inngående balanse ved etableringen. En typisk inngående balanse består av aksjekapital og stiftelsesgebyr.
- Gå til Nytt aksjeselskap
Et nyoppstartet enkeltpersonforetak skal som regel ikke registrere inngående balanse med mindre det står penger på selskapets konto ved oppstart.
- Gå til Nytt enkeltpersonforetak
Eksisterende selskap
Ved overgang fra et annet system
Dersom du tidligere har ført regnskapet ditt i et annet system må du registrere det kundene skylder deg, det du skylder dine leverandører samt de postene som sto i regnskapet ditt på tidspunktet for overgangen. Grunnlaget for registreringen finner du i rapporter for åpne poster leverandør og -kunder samt saldobalanse – i de fleste systemer er det mulig å ta ut rapporter som viser tallene.
Så egen artikkel her for å bytte regnskapssystem og registrere inngående balanse i Eika Regnskap.
Nytt aksjeselskap
1a. Etter at du har opprettet et nytt selskap og fått beskjeden "Selskapet er nå klart til bruk", vil du møte Kom igang-boksen på Hjem-dashbordet. Her blir du presentert fire valg for å komme igang med Eika Regnskap:
- Klargjør for fakturering
- Registrer åpningsbalanse
- Koble selskap mot Altinn
- Aktivere EHF-mottak
Klikk på Registrer åpningsbalanse.
4. Registrer deretter følgende:
- 1. Stiftelsesdatoen til selskapet
- 2. Akjsekapitalen til selskapet
- 3. Overkurs – i noen tilfeller skal dette registreres
- 4. Stiftelseskostnaden – se hva det koster hos Brønnøysundregistrene
- 5. Betaling av stiftelseskostanden...
⭗ Velg Ja dersom stiftelseskostnaden skal betales i tillegg til aksjekapitalen
⭗ Velg Nei dersom den er en del av aksjekapitalen.
Merk at regningen skal føres mot en balansekonto
Se hvordan du fører stiftelsesgebyr her
5. Klikk på Fullfør
6. Til slutt må du laste opp stiftelsesdokumentet. Dra og slipp filen i feltet eller Velg filer (1)
7. Klikk på Lagre og bokfør (2)
Nytt enkeltpersonforetak
Inngående balanse for enkeltpersonforetak skal bare føres dersom det står penger på foretakets konto før selskapet er stiftet.
Dette gjør du enklest under Regnskap → Føre bilag.
Et typisk eksempel er at eier har betalt inn penger på selskapets konto. I dette tilfellet 100.000 kroner, som føres inn debet bank og kreditinnskudd kontanter.
Eksisterende selskap
Aksjeselskap og Enkeltperson
Når man bytter regnskapssystem må du etablere en inngående balanse. I forkant må du gjennom tre steg:
- 1. Avslutt regnskapet i det gamle regnskapsprogrammet
- 2. Hent ut rapporter
- 3. Sjekk at alt balanserer
Velg dato og start registrering av saldobalansen slik den vises i rapporten. Husk at for konto 1500 - kundefordringer og 2400 – leverandørgjeld må du registrere summen pr konto og ikke hver kunde/leverandør, det gjør du i de neste to stegene.
- Husk! Eiendeler registreres med pluss, og gjeld og egenkapital med minus.
Pass på at rapporten går i null. Hvis ikke har du registret feil beløp eller så er det noe feil med grunnlagstallene fra det tidligere systemet.
Til slutt registrerer du åpne poster på kunder og leverandører. Dersom du ikke har registrert kundene eller leverandørene i systemet kan du opprette disse mens du registrerer.
Summen av åpne poster kunder og –leverandører skal være lik summen du registrerte på kontoene 1500 og 2400 på forrige side
Klikk på Lagre og bokfør.
Du kan senere gå tilbake å endre den inngående balansen dersom du har behov for det.