Hopp til innholdet
Logg inn

Vis hjelpemeny

Slik bruker Autobank og gjør oppdateringer ved selskapsendringer

Sist oppdatert 08.04.2025

Ved fusjonering, flytting av selskap mellom økonomisystemer og lignende, kan det være nødvendig å gjøre endringer for å sikre at Autobank fortsetter å fungere. Når et selskap som allerede er registrert i systemet endrer opplysninger, vil dette påvirke eksisterende Autobank-avtale.

Hva du skal gjøre videre avhenger av hvilke endringer som er gjort, og om det er opprettet en ny klient / nytt selskap i systemet. 

  • NB: Det er i praksis mulig å endre organisasjonsnummer på en eksisterende klient, men merk at dette i utgangspunktet ikke anbefales.

 

Tilfeller som kan oppstå

Tilfelle 1: Nytt organisasjonsnummer i eksisterende klient

Hvis du endrer organisasjonsnummer, men beholder samme klient, trenger du ikke å gjøre flere endringer fra økonomisystemet. Det viktigste i denne situasjonen er å sørge for at nødvendige endringer på avtalen i nettbanken er gjort. Normalt sett vil banken sende bekreftelse på eventuelle endringer til Aritma, som vil utføre de nødvendige endringene for at du kan fortsette å bruke Autobank problemfritt. Hvis du likevel trenger hjelp, kan du opprette supportsak og oppgi både det gamle og det nye organisasjonsnummeret og kontonummeret i supportsaken.

  • Merk: Hvis kontonummeret også er endret, må du påse at dette er oppdatert i bankinnstillingene i systemet, og ta kontakt med support for å sikre at det nye kontonummeret blir lagt til hos Aritma på den nye avtalen. Oppgi selskapsnavn, samt gammelt og nytt organisasjonsnummer og kontonummer.

 

Tilfelle 2: Nytt organisasjonsnummer og ny klient

Hvis det fusjonerte selskapet er opprettet i en ny klient, må den tidligere avtalen deaktiveres hos Aritma. Sjekk først om nødvendige endringer er gjort i banken, og ta deretter kontakt med support. Oppgi selskapsnavn, gammelt organisasjonsnummer og kontonummer. Vi vil deretter hjelpe deg med å få den gamle avtalen deaktivert, slik at du kan opprette en ny avtale i den nye klienten. Prosessen for onboarding av Autobank vil følge den vanlige fremgangsmåten.

 

Tilfelle 3: Ny klient, men samme organisasjonsnummer og kontonummer

I noen tilfeller kan det være nødvendig å opprette et selskap på nytt i systemet, selv om organisasjonsnummer og kontonummer forblir uendret. I slike tilfeller trenger du ikke å gjøre endringer i banken, men Aritma må likevel deaktivere avtalen knyttet til den gamle klienten før du kan opprette en ny avtale i den nye klienten. Etter at avtalen er bestilt i økonomisystemet, er det ikke nødvendig å utføre trinnet i banken. Send følgende informasjon til vår support:

  • Selskapsnavn
  • Organisasjonsnummer
  • Kontonummer
  • Ny og gammel selskapsidentifikator, som du finner her når du er innlogget på selskapet:

Tilfelle 4: Selskap er overført til Unimicro fra et tidligere økonomisystem (inkludert Unimicro V3)

Flere økonomisystemer bruker Autobank-integrasjon gjennom Aritma, inkludert Unimicro V3. Hvis selskapet skal over fra et tidligere økonomisystem som også brukte denne integrasjonen, vil Autobank ikke kunne aktiveres i det nye systemet før den gamle avtalen er deaktivert hos Aritma. Opprett supportsak og oppgi selskapsnavn, organisasjonsnummer og kontonummer for å få den gamle avtalen deaktivert. Når avtalen er avsluttet, vil onboarding av Autobank følge standard prosedyre. Det er også viktig å huske å foreta nødvendige endringer i banken ved bytte av økonomisystem.

  • Spesielt for tilfelle 3 og 4: Merk at det ikke er mulig å ha to aktive avtaler hos Aritma samtidig. Sørg derfor for at betalinger i det gamle selskapet/systemet er gjennomført før den gamle avtalen avsluttes.