Hopp til innholdet
Logg inn

Vis hjelpemeny

Slik håndterer du kundekortet

Sist oppdatert 24.10.2024

Gå til Salg i venstremenyen og velg Kunder. Her ser du en oversikt over alle kunder du har opprettet. Klikk deg inn på aktuell kunde for å komme til deres kundekort. Kundekortet er delt inn i ti faner med informasjon. 

Detaljer

  • Kundedetaljer: Her registrerer du kundens navn, organisasjonsnummer, eventuelt fødselsnummer, link til webadresse og e-post for purring
  • Kontaktinformasjon: Her registrerer du fakturaadresse, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer. Det er også mulig å velge å fakturere uten leveringsadresse.
  • Betingelser: Her registrerer du eventuelle betalings- og leveringsbetingelser og avgiftsbehandling (mva-fritt salg innenfor eller utenfor loven, og salg til utland uten mva.). Du velger også foretrukket valuta og språk for fakturering, og standard prishåndtering for viderefakturering. Standard valuta og språk er alltid hhv. NOK og norsk (bokmål), dersom ikke annet er spesifisert i overordnet valuta- og blankettoppsett.
  • Purring: Her setter du hake ved purrestopp, dersom du ønsker at den aktuelle kunden ikke skal kunne purres
  • Dimensjoner: Her kan du tilknytte kunden et prosjekt eller en avdeling. Du kan også knytte kunden til en egendefinert dimensjon.
  • Bank & EHF: Her kan du legge inn bankkonto, KID-nummer, peppoladresse og GLN-nummer. De to sistnevnte må benyttes for å kunne sende EHF til utlandet, og angis med formatet <landkode>:<identifikator>. Disse feltene skal ikke fylles ut hvis du ikke har internasjonale kunder. Utsending av EHF til norske kunder vil feile dersom disse feltene er fylt ut.
  • Blanketter: Her kan du legge inn eventuelle standardblanketter for faktura, ordre og tilbud til kunden. Les mer om blankettoppsett her.
  • Kontakter: Her kan du legge til eventuelle kontaktpersoner tilknyttet kunden.
  • Selgere: Her kan du legge til eventuelle selgere tilknyttet kunden.

 

Utsendelse

Her ser du en oversikt over aktuelle utsendelsesplaner for faktura, ordre, tilbud og purring. Klikk på Endre plan for å endre eller legge til utsendelsesplan. Klikk på 🗑 Søppelbøtten for å slette planen. 

Åpne poster

Her finner du en oversikt over alle åpne og lukkete poster tilknyttet kunden. Klikk på Rediger for å bli direkte sendt til Åpne poster i regnskapsmodulen.

Produkter solgt

Her ser du en oversikt over alle ulike produkter som er solgt, hvor mange som er solgt, og hvor mye de er solgt for.

 

Dokumenter

Her kan du laste opp eventuelle dokumenter/vedlegg tilknyttet kunden. Klikk på Velg filer for å laste opp fil lokalt. Klikk på Hent fra innboks for å hente frem et dokument fra innboksen i regnskapsmodulen

Selskap

Her kan du legge til, og slette, eventuelle koblinger mot underselskap.


Prisavtaler

Her ser du en oversikt over eventuelle prisavtaler.

 

Purringer

Her ser du en oversikt over faktura med purring som er knyttet til kunden. Innkrevingsloggen viser hvilke steg i innsamlingsprosessen som er gjennomført på faktura. 

 

Tilbud, Ordre og Faktura

Her ser du en oversikt over alle tilbud/ordre/faktura tilknyttet kunden.
Klikk på + Opprett ny for å opprette et nytt tilbud/ordre/faktura direkte fra kundekortet.